Beijing

Besökte Östasiatiska museet i dag tillsammans med E. Vi hann se den tillfälliga trädgården innan det började regna.
Sen såg vi en fin fotoutställning om Beijing på 1920-talet och åt dumplings i cafeet. Det var som ett litet återbesök.
När jag såg den lilla paviljongen i trädgården så fick jag en "flashback" från Beihaiparken i Beijing som jag besökte 2006.
I den mycket större paviljongen satt en man och spelade på ett  stränginstrument (en Erhu, kallad kinesisk violin) och en kvinna och en man turades om att sjunga till. Det inslaget saknades här tyvärr :O)
 Antagligen var det lite sent att besöka trädgården, det fanns inget som blommade och det såg överhuvud taget väldigt spartanskt ut. En vacker bambu förstås men annars kändes det tomt. Nu är inte det kinesiska trädgårdsidealet så fyllt av färg eller växter om jag förstått det rätt. Så det kanske mest var jag som kände så.
En bild från dagens besök och nedanför en bild från Beihai och det jag försöker beskriva. Taket på den paviljongen syns inte men var likadant som på den lilla paviljongen på Skeppsholmen.
Å, vad jag vill åka tillbaka! (till Kina alltså)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0