I granskogen

Ja skog och skog - det var på Mariatorget, ganska centralt i stan med andra ord. Julgransdags! Jag är en sån där hopplös julgransromantiker och vill ha Kalle Ankagranar, såna där som kan gömma ekorrar...
Varje år traskar jag runt och letar efter den perfekta granen. Ibland är jag sent ute och hittar bara vakruskor (för mina skånska läsare - granar som markerar vak eller isränna) då duger de bara som hörngran.
Nu trillade jag dit på en alldeles för dyr formklippt gran, lite för att granförsäljaren var en mycket charmig sådan...(läs snygg också:O). Han hade fixat det lite mysigt där med eld och kaffetermos.
Och granen kommer att bli jättefin! Jag lovar att publicera bilder när den blivit påklädd.
En jobbarkompis undrade för några år sedan: Har du julgran? Var ställer du den i din lilla lägenhet? Hon bodde i en trea och tyckte sig inte ha plats, min våning är mindre än så, betydligt mindre...
Men svaret var ju - bredvid pianot!
Dessutom snubblade jag över en spånkorg, en sån där som de hade som mangelkorg, barnsäng eller vedkorg förr, den blir fin med julklappar i.  En äldre man på bussen utbrast uppskattande - Titta, mormors spånkorg! När han fick höra vad jag betalat tyckte han också att det var ett fynd!





Kommentarer
Postat av: Åsa!

Vad kostar en gran i storstan? Vi har precis hämtat vår, beställer den via en skolklass. Så går hela samhället man ur huse för att hämta sin gran klockan 9.00 idag... Stämningsfullt,lite rusning och allmänt skoj:) 150 kr kostade den, ingen Kalle Anka gran kanske...

2008-12-20 @ 09:52:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Åsa: Ja,man nästan skäms... Någonstans mellan 300-600 verkar de kosta i innerstan, beroende på om man vill ha en "vanlig" eller en kungsgran. Jag landade nånstans mittemellan i år. Men jag vill ju inte ha en plastgran heller... Din variant låter trevligare.

2008-12-20 @ 11:10:38
Postat av: Lilla B

Är det inte joxigt att göra sig av med granen om man bor i storstan?

Jag säger åt yngste sonen att ta sågen och gå ut och ta ner den lämpligaste han hittar på tomten. Det är vanliga rödgranar men med äkta spindlar i och med grandoft så man dånar.

2008-12-20 @ 12:00:36
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hm..snygga granförsäljare är det ett nytt grepp? Funkar nog mycket bra...finns det kvinnliga granförsäljare? Har nog aldrig sett någon. Ha en fantastisk helg!

2008-12-20 @ 12:22:15
Postat av: Katarina

Lilla B: Jag lämnar granen i grovsoprummet, det brukar gå bra. Många kastar ut den på gatan - men det tycker jag är slött.

Slottsträdgårdsmästaren: Jag erkände ju i alla fall att det funkade! Men framför allt var han trevlig - bara snygg räcker inte! Nej jag har aldrig sett en kvinnlig försäljare jag heller. Ha en härlig helg du med!

2008-12-20 @ 19:25:13
Postat av: Claus

I år blir det ingen gran hemma. Lite blandade känslor, förstås. Men möter jag en kvinnlig granförsäljare är jag inte sämre än att jag kan ändra mig :-) /Claus

2008-12-20 @ 23:24:29
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: billan

Här blir det granlöst i år. Det är något som aldrig tidigare hänt i mitt dryga 50-åriga liv. I år åker vi söderut till barn och barnbarn över julen. Lite synd då om granen som skulle stå här så ensam i huset. Fast man vet aldrig, jag kanske drabbas av granlängtan när jag kommer hem runt nyår och släpar in en. Den som lever får se..

2008-12-21 @ 00:05:59
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Alina

Godnatt! :)

2008-12-21 @ 00:09:30
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Katarina

Claus: Kvinnlig granförsäljare verkar vara en bra affärsidé...

billan: Det kanske är rea på granarna i mellandagarna?

Alna: Godnatt!

2008-12-21 @ 01:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0