Ljus och eld...

En fin liten lykta inköpt i Köpenhamn och äntligen lyckades jag hitta en krok och få fram borrmaskinen.
Till jul hängde den där på väggen och lyste så vackert. Men - värmeljus känns tryggare än vanliga ljus, jag lämnar rummet utan att släcka dem!
Men det är de inte och det har jag ju hört men inte varit med om själv tidigare. Plötsligt var liksom hela lilla ljuskoppen övertänd och brann! Som tur var satt jag bredvid och såg när det startade för ganska raskt brann lyktan sönder. Jag hann ta den i nedre spetsen (där hade den inte hunnit bli så varm) och haka loss den, ta ut den i köket och lägga i slasken där ljuset slocknade. Rädd hann jag bli, men mest efteråt för om jag inte varit i rummet så hade ju lyktan ramlat ner intill soffan och ja - det hade kunnat gå fort!
Det inträffar ju en hel del bränder i juletid ibland avsiktligt ibland oavsiktligt anlagda. Jag ska nog bli ordentligare och släcka värmeljusen i fortsättningen...



Kommentarer
Postat av: Åsa!

Har också hör det där om övertända värmeljus, läskigt!

2008-12-27 @ 16:45:26
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Åsa: Ja, det otäcka är ju att de känns så trygga, att man tycker att man törs gå ifrån dem.

2008-12-27 @ 18:44:41
Postat av: billan

Usch va otäckt, nu fick jag mig en tankeställare! Jag har alltid en massa ljus tända i lyktor både här och där. Brukar se till att allt är släkt när jag lägger mig och givetvis om jag går hemifrån, men för övrigt lyser det i alla vrår. Man kanske borde bli lite försiktigare!!

2008-12-27 @ 22:42:46
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Katarina

billan: Jag ska försöka bli försiktigare själv, det var väldans obehagligt!

2008-12-28 @ 08:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0