Midvintermörker

Det var mörkt och regnigt där på dagisgården, det gick inte att ta en enda bild... ni får tänka er småttingar med luciakronor och tomteluvor - hur söta som helst! Småtomtarna som jag känner deltog på olika sätt, den lite större sjöng Tipp-tapp och om pepparkakor - den lite mindre tomtenissen var mest intresserad av ljuset, det gick att stoppa i munnen... Som tur var förstås ett litet tärnljus med batteri.
Jag kommer ihåg en tidig Luciamorgon för många år sedan, när jag var 6-7 år och Lucia med batterier som hängde på ryggen. Pulsande i höga snödrivor för att lussa i grannhusen. Mamma var med och bar kaffebrickan förstås. Det var i Hälsingland, kallt och mörkt på morgonen, med massor av  snö, i en mycket liten by som knappast finns kvar i dag. I ett av husen låg en vuxen son till sängs, sjuk och förlamad efter en misslyckad hjärnoperation. Men jag minns hans blick när jag klev in i hans rum, i vit särk och ljuskrona, och sjöng luciasången. Det är fint med ljusen i midvintermörkret.
På bild hamnade bara dagis eld med varm glögg i grytan. Vilket också värmde.

 


Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ha en trevlig luciadag Katarina!

2008-12-13 @ 10:36:55
Postat av: Katarina

Detsamma! Ta det lugnt med pepparkakorna!

2008-12-13 @ 13:25:23
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0