En lång, varm dag

Det  var hett i Göteborg. Jag trodde att jag skulle smälla av ett tag...borde förstås ha nånting på huvudet.
Nåja. Bruce Springsteen kommer i  morgon och det hade ju varit en upplevelse, skulle gärna se honom, men efter att ha sett Stones på Ullevi för många år sen så kan jag konstatera att jag inte gillar de där jättearenorna. Man varken ser eller hör som man vill och jag tycker det blir lite otäckt med många tusen människor på en gång...
Så många var det inte på Trädgårdsförenngen som var mitt mål för dagen. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag väntat mig, Hedens lustgård för några år sen tyckte jag var fantastisk, men det här var ju faktiskt bara 25% av satsningen Göteborgs lustgårdar så det går ju inte att jämföra.
Det fanns några idéträdgårdar som var skapade av olika elever, Konstfack ställde upp med en helt svartbränd skapelse men DaCapo i Mariestad hade gjort en mycket vacker trädgård i grönt, vitt och rosa.
Sen fanns det s.k. tapetgrupper, stora runda tårtor på gräsmattan. De kommer säkert att utvecklas mer vartefter sommaren går, fina men lite "konstgjorda" tycker jag, det är roligare med trädgårdar man kan gå in i.
Den nya rosenträdgården med historiska rosor som Ulf Nordfjell skapat var nog det jag tyckte bäst om. Kanter i smide, runda former och rosorna i kvarter efter sort, centifolior för sig, albor för sig osv och som bottenplantering stäppsalvia, nepeta,stenkyndel och en och annan vit klätt. Det var vackert och blir nog ännu vackrare när allt vuxit till sig något år. Påminde lite om Wij trädgårdars rosengård.
En "sjunken" trädgård tyckte jag också mycket om.
Men det var varmt och bilderna blev inget bra i solskenet. Tyvärr missade jag katalogen och köpte inte den förrän jag gick därifrån, där fanns alla namn och sorter så då borde jag vänt och gått in igen men då var jag för varm och trött i fötterna.
Jag hoppas kunna komma tillbaka igen.
Hannu Sarenström brukar jag gilla och jag hade sett fram emot hans utställning i växthuset men där blev jag riktigt besviken. En kristusgestalt i en glaskista som en annan Snövit mitt bland pelargonerna...nä, där hängde jag inte med.
Och av jordgubbsprovningen syntes intet...
Men en riktigt mörk borstnejlika gillade jag och det här gräset som är så modernt, Stipa tror jag, är ju vackert men får man inte det överallt sen?
Nåja, några bilder blev det och jag rekommenderar ett besök! Längst ner en väldigt stor bild på en liten speldosa som satt fastskruvad på en ram till en hiskelig trädgård. När jag vevade spelade den "You are my sunshine" det var lite gulligt...












Kommentarer
Postat av: Eva

Har Sarenström ballat ur fullständigt?!

2008-07-04 @ 14:37:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hm..verkar vara trädgårdsstilar som spretar åt alla håll men visst gör det mig nyfiken. Rosenträdgården tycker jag låter mycket bra...perennerna i botten är ju mycket passande sorter till rosor. Hannu...ja vad ska man säga...jag är inte förvånad över verk.

2008-07-04 @ 16:40:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Eva: Det törs jag inte svara på - men det var nog mer pryttlar (företrädesvis med religiösa motiv) än trädgård tyvärr. Han hade blandat pelargoner och orkidéer det var lite kul och oväntat.

Slottsträdgårdsmästaren: Rosträdgården kommer att bli fantastisk när rosor och bottenplantering vuxit till sig lite. Då (om inte förr) är det dags att återvända.

2008-07-04 @ 21:20:11
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0