Alldeles ny

Den här rosen kom på plats i höstas och tanken är att hon ska växa på en rosenbåge vid grinden.
Hon heter Mme Alfred Carrière och är en Noisetteros från 1879.
Jag har haft glädjen att inhandla henne alldeles själv hos Cedergrens i höstas (http://www.cedergrens.com). För någon som läst och drömt över deras katalog i mer än 20 år så var det en högtidsstund att få komma dit!
Än så länge är hon inte så hög, lite vek, men när hon vuxit till sig lite ska hon få sällskap av en klematis eller två.
Förhoppningsvis ska hon hinna få en bättre båge att växa på än den jag köpte på Plantagen - den verkar vara gjord av sugrör...
Nåja, hon är blekt rosa och bleknar till vitt när hon slagit ut och doftar förstås fantastiskt. Ska blomma hela hösten också.
Och titta! Sitter det inte en sån där rackarns bladlus kvar där på rosenknoppen!






Kommentarer
Postat av: Eva

Djiiiisus (hmm, annorlunda stavning...)

vilka vackra rosor du har!!! Salet-knoppen är ju bara såååå ljuvlig. Jag var nere på lotten i morse och vattnade och snusade på Celestine (heter den så tro?) Mmmmm vilken doft! Alchymist börjar också slå ut men den tyckte jag inte doftade så mycket, dessutom är jag inte helt säker på mina känslor inför dess färgsättning. (Men föralldel, när den och Celestine (?) och den tredje, (också ?) blommade samtidigt i fjol var det ett riktigt läckert pastellflor.) Lilla New Dawn verkar ta sig fint, bara nu rådjuren kan hålla tassarna borta...kletade dit lite Rå-odör och klämde några bladlöss innan det var dags att cykla till jobbet. Jag hann bara med en bråkdel av allt som behöver göras på lotten och det känns som jag inte hinner med nånting överhuvudtaget numera (och jag vet ju varför). Denna helg är det den årliga Ljusteröutflykten och midsommar ska firas på landet, men sen måste jag försöka styra upp det här på ett bättre sätt. T.ex. vill jag ha en hel dag på lotten, hälsa på i din kollitott och gärna besöka trädgården på Östasiatiska......

2008-06-13 @ 10:42:51
Postat av: Katarina

Eva: Lugn! Det är klart du hinner! Njut istället - det låter ju trevligt alltihop! Och jag tror att rosen heter Celestial

el. Céleste, man kan säga vilket som.

2008-06-13 @ 12:34:47
Postat av: Eva

Just det, Celestial var det ju! Tack för ditt svar, jag kände hur jag tog ett djupt andetag och slappnade av.......Kram!

2008-06-13 @ 14:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0