Att gallra...

När mitt lilla äppelträd blommade, så trodde jag att det skulle bli dåligt med äpplen. Det var kallt och jag såg inte ett enda bi, eller humla för den delen.
Nu är det dags att gallra för det blir otroligt mycket äpplen! Om jag fick ungefär femton äpplen förra året så har jag nu plockat bort säkert femtio små kart!
Det gamla plommonträdet, som fanns i lotten när jag köpte den, ser hela tiden ut som om det tänker falla ihop.
Jag var tvungen då, att såga bort nästan halva trädet som var dött. Och tänkte att om det står kvar något år så är det roligt. Varje år är det lite rörande att se hur det gamla förvridna trädet som tappat nästan all bark, ändå slår ut i en sky av vita, vackra blommor. Sen blir det massor av goda röda Victoriaplommon. (Jag brukar göra marmelad men i år tänker jag prova med plommonchutney)
Och det måste förstås också gallras - så mycket plommon som i år har jag aldrig sett! Och fast jag plockar bort massor så sitter ändå lika många kvar... Träd brukar "kasta" - alltså själva släppa en del kart, men i år måste de verkligen ha gallringshjälp om de ska få plats med och orka bära all frukt.
Om det är plommonträdets "sista hälsning" , ett sista fantastiskt livstecken - ja, det tror jag varje år och någon gång får jag förstås rätt.





Kommentarer
Postat av: Åsa!

Plommonkräm... Mums!!!

2008-06-18 @ 19:12:26
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Åsa: Det har jag inte provat! Annars är plommonpaj inte så dumt heller...

2008-06-18 @ 19:14:16
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0