Den första rosen

Nu börjar min presentation av rosorna i min kollitott - en rosvecka som nog blir längre än en vecka. Så jag kanske hittar på nåt annat ibland också.
Först ut är "Salet" en absolut favorit (fast det är de nog allihop när jag tänker efter ;O)
Salet är en mossros (Centifolia Muscosa), mossan syns tydligast på knopparna. Den är från 1854 och är en remonterande ros, den blommar alltså igen efter den här första blomningen som startar nu och varar i ungefär 4 veckor. Helt utan blommor brukar hon inte vara när hon kommit igång.
Jag tycker att knopparna är väldigt vackra och den doftar fantastiskt. Rosor utan doft är väl meningslöst på nåt sätt?
Jag har inte mätt, men busken är dryga metern hög och ganska omfångsrik. Taggig förstås, jag brukar fastna när jag försöker knyta upp henne lite. Men vacker! 





Kommentarer
Postat av: Kersti

Så vacker, man kan nästan se hur gott den doftar.

2008-06-10 @ 21:44:50
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Kersti: Det är synd att det inte går att få med doften också.

2008-06-11 @ 06:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0