Honungsros

Jo, jag vet att jag har visat massor av rosor, alla som finns i kollitotten. Men jag har ju vänner med rosor också :O)
Hälsade på min vän A ute på Värmdö i helgen. När hon flyttade in i sitt hus för mer än 10 år sedan, tyckte jag (efter något år) att hon behövde en ros till sitt gamla äppelträd. Jag besökte den lokala trädgårdsmästaren och hittade honungsrosen Helenae. Det stod att det var en buskros och jag kontrollfrågade om inte det var en klängros. Nej då, det var en buskros försäkrade personalen och blev lite stött när jag ifrågasatte det.  Jag köpte den ändå och grävde ner den intill äppelträdet. Det är INTE en buskros.
Hon kastar sig upp trädet som en lian med rankor på flera meter (precis som jag hoppades)! Nu är bilden (och mitt besök) lite för tidig - hon har nog en vecka kvar till den stora blomningen. Ni får försöka tänka er, det stora trädet är fyllt av doftande gulvita små rosor! Jag undrar hur de har det som köpte de andra plantorna...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0