Resan till Vadstena

Har just kommit hem efter att ha varit i Vadstena under helgen med min kör.
Vi gav en fin vårkonsert i en vacker kyrka men det var ett kallt och regnigt Östergötland. Vättern var vresig, grå och ogästvänlig.
Ett besök på Ellen Keys Strand hann vi med och det var mycket vackert och inspirerande.
Kände att jag inte vet så mycket om Ellen Key utan vill lära mig mer - ska framför allt läsa boken "Ett hem för själen" som jag haft i några år men som nu känns mer aktuell. Sen vill jag nog läsa något av det Ellen Key skrivit också - en spännande kvinna! I något av de vackra gästrummen på Strand kan man få bo som kvinnlig stipendiat under två sommarveckor. Nu gäller det att ta reda på hur man kan bli en sån...

image17
Ibland tittade solen fram och då lyste de gula rapsfälten. Skönt att komma utanför tullarna och se lite natur och kossor!

image18

Vi sjöng i ytterligare en fin kyrka på söndagen och besökte sedan klostret och dess museum. Intressant det också, med modeller av människor som såg alldeles levande ut. Vi provsjöng lite i den stora gamla klosterkyrkan - vilken akustik! Där hoppas jag att vi får ge en konsert någon gång!
Det var så blåsigt och kallt ute, bara 4+, att klosterträdgården som jag sett fram emot att besöka måste anstå till en annan gång.
Jag har alltså en anledning att åka tillbaka.
Eftersom jag inte har bil så såg jag en annan möjlighet att färdas (vet inte om jag törs prova...)

image19



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0