En ros till...

Ber att få presentera Agatha - en Francofurtanaros från 1818 som jag fått av trädgårdsvännen A. Hon har drivit upp den själv så den är alltså inte ympad utan rotäkta. (Lite terminologi kan kanske vara kul?)
Jag var osäker på färgen och planterade henne lite undanskymt vid staketet, och där trivs hon riktigt bra. Hon är skuggtålig och robust, så hon får nog stå kvar där. Hon har dessutom skjutit rotskott som jag flyttat på och de verkar också glada. Det enda tråkiga är att hon hamnat under min fläder och där finns det bladlöss!!! De går inte att räkna om jag säger så, och det gör att Agatha blir lite kladdig. Men hon är tapper och verkar som sagt nöjd ändå och tanken är att hon ska få bjuda på väldoft och skönhet för dem som passerar mitt staket på promenaden.





Kommentarer
Postat av: Åsa!

Du som älskar rosor... Tycker du att vissa rossorter är mer tilltalande för löss än andra?

2008-06-28 @ 08:58:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Åsa: Anar jag en viss desperation i den undringen? Tror att lössen inte är så nogräknade tyvärr. Nån sa att de går på växter som inte är på topp -dålig jord, för lite vatten eller så. Men jag vet inte. Möjligen att jag haft mindre löss på mossrosen (Salet) eller så har jag inte sett dem så bra eftersom hon är "pälsig" :O)



2008-06-28 @ 10:07:19
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Panik i Kapernaum.... Nej inte riktigt, men torka gillar dom ju luseländet helt klart. Jag försöker gå en runda med såpkoket varje dag, och det håller dom "på mattan". Värst är det på äppelträden, där rullar bladen ihop sig och då blir det genast lite jobbigare att komma åt dom, men kriget fortsätter med oförminskad styrka... Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen!

2008-06-28 @ 17:15:03
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0