På tillväxt.

Jag tycker väldigt mycket om lavendel och vill ha kanthäckar både här och där. Men det bli dyrt att köpa, så jag sätter sticklingar. Det går jättebra fast jag kanske inte gör efter konstens alla regler. 
Varje vår har jag penséer i den gamla kopparbaljan på trädäcket. Så när jag klipper lavendeln på våren gör jag små sticklingar som jag klippt lite sneda snitt på och tagit bort bladen längst ner, och petar ner dem i baljan. Det verkar de gilla, de får både vatten och skydd där. 
Så står de där och rotar sig och växer och till hösten sätter jag ut dem där jag vill att de ska vara. Från början hade jag bara en planta, nu har jag nog tio stora och minst lika många små, och på bilden står årets nya förhoppningsfulla.
 Det ska bli så mycket att jag kan göra lavendelkransar och fylla små påsar, utan att det syns på plantorna har jag tänkt. Den lavendel jag har heter Munstead och ska vara bäst till häck, säger Karin Berglund och henne tror jag på!

image22    




Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Visst är det bra att ta sticklingar och föröka växter på alla sätt. Det blir både billigt och ger en speciell känsla att ha drivit upp plantorna själv. Våra lavendelhäckar är av sorten Munstead och de är fantastiskt bra.

2008-05-23 @ 23:17:17
Postat av: Katarina

Slottsträdgårdsmästaren: Det känns ganska lätt med just lavendel - det brukar bli bra. Men att klippa och forma dem så snyggt som du gör, det behöver jag träna på! Sov gott!

2008-05-23 @ 23:48:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0