Blåsning

Jag tycker faktiskt att det är märkligt. Det här med att gå runt med bensindrivna maskiner och hörselskydd och blåsa runt löv.
Kan det vara vettigt? I dag såg jag tre stycken män som gick runt i den lilla parken och väsnades. När jag passerade efter några minuter igen, så hade de blåst löven till en stor hög i mitten och som vallar runt gräsmattan. Men det blåser väl tillbaka då? Med vinden? 
Jag skulle förstå det bättre om de blåste åt andra hållet, alltså sög upp löven som med stora dammsugare.  
Jag har missat nåt här tror jag. Eller också är det maskinförarna som gjort det.
Uppdatering kl. 23.09 - det var jag som missat nåt. Uppsamlingsmaskinen! Se kommentaren.



Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Antagligen så skulle en maskin och ta upp löven. Jag blåser också löv i parken men det gäller att blåsa i vindens riktning. Skulle jag inte blåsa löv skulle vi behöva 2-3 anställda till under höstarbetet. Jag som själv är känslig för ljud förstår de som blir störda. Hos oss kör vi tidigt på måndagsmorgnar när vi ännu inte har några gäster och vissa korta stunder i veckan...allt för att inte störa. Att handkratta en slottspark vill jag inte vara med om...inte i den ålder jag har hamnat i alla fall,

Sov gott!

2008-10-14 @ 22:46:30
Postat av: Katarina

Slottsträdgårdsmästaren: Tack, jag förstod väl att det ändå gick att förklara! Det kan ju ändå inte vara så meningslöst som det ser ut. Men håll med om att en rackarns stor dammsugare skulle vara fiffigare!

2008-10-14 @ 23:06:54
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Ruben

Håller med dig om att det ser ganska så bakvänt ut när man ser vuxna människor gå omkring och blåsa löv. Speciellt på en minimal villaträdgård, där herr teknik-freak går omkring och ser inovativ ut! Någon expert sa, att man kunde köra över med gräsklipparen och få löven finfördelade. Det var så bra för sedan kom maskarna och drog ner lövbitarna i marken. Själv brukar jag kratta bort det mesta för jag är rädd för mögel. /Ruben

2008-10-15 @ 13:30:41
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Katarina

Ruben: Det är ungefär som en granne för många år sen, som köpte åkgräsklippare till sin ganska lilla villatomt!

2008-10-16 @ 17:58:01
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0