Höstens tulpaner

Tror att Gladiolus blivit lika oumbärligt på hösten som tulpaner är på våren, att köpa hem och sätta i vas alltså.
De här fick jag i fredags och de fyller upp hela mitt fönster och är hur vackra som helst. Jag har satt Gladiolusknölar nere i kollitotten - antagligen har de ruttnat i regnet...
När man köper med sig Gladiolus och ger bort så är det mycket sällsynt att mottagaren har en vas som passar. Det har inte jag heller men tror att jag ska slå till på en snart. De vita är vackrast (som vanligt) men de riktigt mörkröda är inte dumma de heller.
Och nästan jämt kommer jag att tänka på den där urgamla sketchen med Birgitta Andersson som ganska oförskämd expedit i blomsterhandeln Gladiolusen, där herr Pygmén (har jag för mig) kommer som kund och uppmanas att se upp för tröskeln...
Nån mer som minns?


Kommentarer
Postat av: Eva

Jepp, det avgör saken, det blir ett gäng gladiolus till helgen! Ett tips: Små Smulor har rätt ofta stora höga vaser, jag hittade min där för bara 60 spänn. He he, visst kommer jag ihåg Gladiolusen; "En blomma att fästa vid barmen? Det får väl bli en hängväxt då." Kram!

P.S. Jag skulle köpa med mig gladiolus till en middagsbjudning en gång och expediten satte igång att skära ner dem rätt kraftigt. Jag protesterade lite lamt men då sa hon att det är ändå inga som har så höga vaser, och fortsatte skära. Men stor hög vas var precis vad denna värdinna hade. Blommorna bokstavligen försvann ner i den och bara topparna tittade upp......

2008-09-11 @ 07:59:11
Postat av: Katarina

Eva: Det skämtet måste ju ha varit vågat då...

kram/Katarina

2008-09-11 @ 08:05:00
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0