Bonsai

På Östasiatiska museet hade man också några krukor med bonsai som stod i en del av trädgården. Det är en månghundraårig konstart ursprungligen från Kina.
De är lite fascinerande tycker jag, funderade på att prova för många år sen. En hel del pyssel är det ju att få plantor som ska bli stora att stanna och bli små miniatyrer istället. Mycket klippning behövs förstås av både rötter och växt, sen ska man ju också forma plantan med hjälp av metalltråd så att den blir som man tänkt sig. De står i små krukor, blir några dm höga och kan bli mycket gamla. I Sverige är det lämpligast att prova med krukväxter som klarar att stå inomhus hela året annars blir det svårt att få dem att överleva. Myrten är ett förslag till bonsai. Jag som inte får myrten att överleva över huvud taget ska antagligen prova med något annat - om jag ska prova...
Om du vill veta mer så finns det ett Bonsaisällskap  i Sverige med en informativ hemsida.







Kommentarer
Postat av: Åsa!

Visst är dom vackra! Fick ett litet bonsaiträd i födelsedagspresent för något år sedan som jag lyckades ta livet av...

2008-08-04 @ 13:38:32
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Åsa: Hihi - det är tyvärr väldigt lätt hänt, det är liksom min erfarenhet också. Men fina som sagt.

2008-08-04 @ 14:07:13
URL: http://kollitott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0