Det vita är vackrast

Jag har aldrig sett den vita trädgården i Sissinghurst annat än på bild. Nångång ska jag förstås se den på riktigt har jag tänkt. (Alla tiokronor sparas numera till den resan, jag har ju varit i Kina nu).
Men jag har ändå en egen vit rabatt som en liten hälsning till Vita (lämpligt förnamn!) Sackville som skapade det berömda originalet.
I min vita rabatt, som är allra vackrast i skymningen, finns förstås vita rosor, vitt löjtnantshjärta, vit flox, vit pipört, vita riddarsporrar - som måste flyttas nu innan rosorna kvävt dem helt, och vit pion. På våren vita narcisser och på hösten vit höstanemon. Vitblommande silverarv som bottenplantering, tillsammans med tovsippa och lammöron. En vit stjärnflocka var inte vit nog utan fick flytta, i dess ställe har jag satt vita vallmo. De vita liljorna blev det inget med, jag får prova igen. En digitalis har planterat sig alldeles själv, de flesta i trädgården är rosa men det här exemplaret visste vad som gällde. Och blev alltså vit, sånt uppskattas!
Ps. Vit iris finns det också - det ser man ju på bilden...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0