Nu blommar Amorosa

Jag fyllde år för snart sex år sen (jag har fyllt år efter det också ;O) och strax därefter fick jag en present av två vänner.
Det var en fin kväll i september, vi var på Rosendal och lyssnade på ett föredrag. När vi kom ut ur växthuset hade mörkret fallit och den ena vännen var borta - men hon hade bara smitit i förväg till äppelträdgården, dukat upp på ett bord och hängt ljuslyktor i trädet. Det var alldeles magiskt! Jag fick ett presentkort som skulle bli ett äppelträd!
När jag så skulle köpa trädet till lotten, ville jag ha ett som blommade i rosa.
Frågade på alla plantskolor och äppelmässor, letade i böcker men ingen verkade ha noterat hur trädet blommade.
De tittade på mig i plantskolorna som om jag var lite - ja ni vet.
Så jag fick äta mig fram istället och fastnade för Aroma som är ett väldigt gott äpple tycker jag. Det verkar vara ett bra äppelträd också efter vad jag läser mig till. När jag då hittade Amorosa som är en röd variant på Aroma så slog jag till, bara namnet vore en orsak nog.
Hade nämligen en teori om att blomman följer äpplets färg - den stämmer nog inte, men jag hade tur.
Nu finns en bok om äppelsorter som även visar äppelblommen - den hade jag behövt då. Mer än ett äppelträd blir nog för mycket i min lilla kolonilott.
Nu blommar äppelträden - och jag kan njuta av grannarnas också - i vitt och i rosa. En skönhetsupplevelse lika viktig som de goda äpplena. Förra året fick jag runt 15 stycken!
Trädet klipper jag nästan andaktsfullt - det är ett ansvar att forma ett träd - för där ska vi ju sitta sen med ljuslyktorna tända och prata i sommarskymningen, jag och mina vänner!

image9


Kommentarer
Postat av: Jessi

Ha en bra dag :)

2008-05-11 @ 10:44:59
URL: http://jessi91.blogg.se
Postat av: Mikael

Hej!

Jag skriver just nu mitt uppsatsarbete vid Umeå Universitet om drivkraften bakom bloggande.

Jag väljer slumpmässigt ut bloggar och undrar om du är intresserad av att svara på lite frågor kring detta? Intervjun behöver inte ta särskilt lång tid, det är lite upp till dig. Intervjun kan ske antingen via telefon eller t.ex. mail.

Låter det som något du kan ställa upp på? Då skulle jag bli jätteglad om du skickar ett mail till mig på [email protected].

Mvh

Mikael

2008-05-11 @ 10:47:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vilken underbar blogg du skaffat! Nu ska det bli intressant och fint att följa dig och din lott under året. Välkommen till bloggvärlden!

2008-05-11 @ 16:19:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var verkligen en mysig kväll, och du har till fullo tagit ditt ansvar; trädet blir allt vackrare från år till år. Ser fram emot när vi kommer att sitta under det, med tända ljuslyktor och något gott att mumsa på. /Eva. P.S. Jättefin blogg!!

2008-05-12 @ 11:43:30
Postat av: Katarina

Jessi: Tack detsamma!
Mikael: Ja, eftersom jag börjat alldeles nyss så vet jag väl...
Slottsträdgårdsmästaren: Tack! Så roligt att du besöker mig!
Eva: Snart kanske vi kan sitta under trädet - tills vidare får vi sitta bredvid ;O)

2008-05-12 @ 20:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0